Aféra Dieselgate automobilky Volkswagen, dvojí kvalita potravin či třeba podvodné prodejní akce. Všude tady by se zřejmě mohly použít hromadné žaloby spotřebitelů vůči firmám. Zatím to možné není. Změnit by to mohl chystaný zákon, který v souladu s vládním programovým prohlášením připravuje ministerstvo spravedlnosti.
Německá automobilka Volkswagen v září 2015 přiznala v reakci na obvinění amerických úřadů, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstalovala software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týkal i některých vozů Škoda Auto.
Ve Spojených státech již Volkswagen musel zaplatit odškodnění. Federální soud v San Francisku ho předloni přiměl, aby vyplatil 14,7 miliardy dolarů za obcházení emisních testů. Částku si mezi sebe rozdělily americké úřady a podvedení majitelé vozů. Automobilka ale stále vede soudní spory s jednotlivými klienty, kteří se nepřipojili k hromadné žalobě. V Evropě je pak vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.
V Česku zastupují poškozené zákazníky, k nimž se přidala i státní Česká pošta, externí firmy. Hromadnou žalobu podat nemohou. Někteří Češi se připojili k zahraničím hromadným žalobám, například v Nizozemsku či Velké Británii. O odškodnění v tuzemsku pak žádá prostřednictvím společnosti DieselGate zhruba 200 lidí. Žalobu na náhradu škody na automobilky Volkswagen a Škoda Auto podali u Obvodního soudu pro Prahu 8 na konci ledna.
Jednatel DieselGate Martin Kodýdek považuje zvažovanou možnost hromadných žalob za právní jistotu pro klienty. Zároveň by podle něho došlo ke zkrácení času celého řízení.