Řidiči musí počítat se zákazy jízdy naftových aut v některých německých městech. Spolkový správní soud v Lipsku v úterý rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. První zákazy jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohly přijít už letos. Týkat se mohou až několika desítek měst.

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). 

Německá kancléřka Merkelová zdůraznila, že se rozsudek o možných zákazech jízdy dieselů týká jednotlivých měst, ne celé země. Chce se spolkovými zeměmi a městy jednat.

Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových autjsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím v úterý vyslovil souhlas i správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl. Jak Düsseldorf, tak Stuttgart nyní s přihlédnutím na přiměřenost opatření musí své plány čistoty ovzduší přepracovat. Nově by jejich součástí měly být i zákazy jízdy týkající se všech osobních naftových aut s výjimkou těch, které splňují nejnovější emisní normu Euro 6.

Dopady verdiktu mohou být dramatické a nemusejí se týkat jen většiny ze zhruba 15 milionů dieselových osobních aut v Německu. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít vliv i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

„Velký den pro čisté ovzduší v Německu“

„My jsme v každém případě šťastní a spokojení,“ řekl novinářům šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podle něhož dal soud přednost zdraví občanů před možností pohybovat se ve špinavém autě. „Po tomhle rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny a my relativně rychle získáme čistý vzduch,“ je přesvědčen. Dnešek považuje za velký den pro čisté ovzduší v Německu.

Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mají podle Resche zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 mají přijít s odstupem ve druhé polovině příštího roku. Ve spolkové republice je celkem registrováno kolem 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů obávat nemusí.  

Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace oxidu dusičitého. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě osobní dieselová auta, přitom mají dodržovat už od roku 2010.

O obdobném zákazu uvažují i další evropské metropole. Diskuse o omezování či zákazu naftových motorů vypukla naplno po emisním skandálu německé automobilky Volkswagen, který vypukl v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) tehdy obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut a vedl k řadě žalob a k obřím pokutám.

První větší snahou měst o zákaz vjezdu automobilů s naftovými motory byla konference organizace Cities 40 (C40) v Mexiku v prosinci 2016, na které se Paříž, Mexiko, Atény a Madrid přihlásily k úmyslu zakázat naftové automobily do roku 2025. Skupina měst vedoucích boj proti změnám klimatu C40 spojuje více než 90 největších světových měst, které představují více než 650 milionů obyvatel a čtvrtinu světové ekonomiky.

Některá města, jako například Madrid nebo Oslo, chtějí zcela zakázat vjezd automobilů do centra města bez ohledu na druh motoru a některé země již oznámily, že plánují zakázat prodej aut s naftovými i benzínovými motory.

Zdroj: iDnes