PRAHA – 19. června 2018 – Už jenom do září bude možné žalovat německý koncern VW v souvislosti s aférou diesegate bez rizika promlčení. 18. 9. 2018 totiž uplyne tříletá lhůta od vypuknutí skandálu. Připojit se k žalobě je možné kompletně online a to bezplatně. Společnost DieselGate již zaplatila za žalované soudní poplatek ve výši 1 829 625 Kč, které hradila z vlastních zdrojů a na nichž se klienti nepodíleli. V tuto chvíli společnost registruje zájem téměř 2 000 poškozených, kompletní dokumentaci k podání žaloby dodalo zhruba 700 klientů.
V současnosti celosvětová kauza se přitom zrodila v podstatě náhodou. Na americkém trhu Volkswagenu začaly rapidně klesat prodeje a hrozilo, že VW se v USA nebude vůbec prodávat. Koncern proto přišel v roce 1996 s dieselovým motorem TDI clean, který byl revoluční v tom, že byl výkonný, čistý a auta vybavená tímto motorem byla řidiči velmi oblíbená. Tato nabídka byla pro americké spotřebitele zajímavá a bylo to konečně něco, co pomohlo zvrátit trend klesajícího prodeje vozů na americkém trhu. Šlo o natolik novou technologii, že se ji rozhodla zkoumat Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), která přišla na velmi překvapivá zjištění. Zjistila totiž, že v laboratorních podmínkách byla hodnota emisí až o 40 % nižší než v reálném provozu. Rozhodla se také otestovat i automobily prodávané na evropském trhu se stejným výsledkem. Auta vykazovala vysoké hodnoty zplodin, zejména velmi škodlivého NOx, který způsobuje předčasné úmrtí, astma u dětí, rakovinu a další nemoci. Americká vláda podala civilní žalobu na Volkswagen za porušování zákona o čistotě ovzduší. Koncern se nakonec dohodl s americkou vládou, že zaplatí 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard Kč) za urovnání civilního a trestního vyšetřování jeho emisního skandálu. Americké ministerstvo spravedlnosti v souvislosti se skandálem obvinilo šest zaměstnanců Volkswagenu. Nejvyšší trest obdržel manažer Volkswagenu Oliver Schmidt, který byl odsouzen na sedm let vězení pro podíl na podvodu. Zároveň má povinnost zaplatit pokutu 400 000 USD. Původně mu hrozilo až 169 let vězení. V kauze byl obžalován americkou prokuraturou nakonec i bývalý generální ředitel automobilky Volkswagen Martin Winterkorn.
Nově na základě rozhodnutí německé prokuratury musí Volkswagen zaplatit 1 miliardu Eur. Automobilka pokutu přijala a přijímá tak svou zodpovědnost.
Novým precedensem v Evropě je rozhodnutí rakouského soudu, který nařídil prodejci aut vrátit kupní cenu včetně kompenzace majiteli auta, který byl oklamán umístěním softwaru v autě. Pokud by o tom věděl, tak by si tento automobil nepořídil. Autosalon tak zaplatil 29 000 Eur, přičemž pořizovací cena vozu byla 26 500 Eur.
Co se délky promlčecí lhůty týká, ta je obecně stanovena na tři roky a začíná běžet ode dne, kdy se oprávněná osoba dozví o škodě a osobě povinné k její náhradě. Skandál Dieselgate naplno propuknul 18. září 2015. Nelze tedy vyloučit, že letos v září uplyne tzv. subjektivní promlčecí lhůta. Musí být ale postaveno na jisto, že poškozený skutečně o výši škody a škůdci věděl. Neuplatní se tedy předpoklad, že běh promlčecí lhůty počíná dnem, kdy se poškozený o svém právu „měl a mohl dozvědět“.
Tisková zpráva Dieselgate s.r.o.