Mýtus č.1: Evropská komise vyhlásila emisními normami válku fyzikálním zákonům.
Mezní hodnota emisí oxidů dusíku (NOx) pro dieselová vozidla v rámci normy Euro 5 činí 180 mg/km. Odpovídající hodnota emisí podle normy Euro 6 je 80 mg/km a platí pro nové typy vozidel schválené od 1. září 2014 a pro všechna vozidla prodaná od 1. září 2015. Podle předních českých i zahraničních expertů je rozhodně reálné, aby automobilky splnily stávající přísné emisní normy pro oxidy dusíku. Pro rozklad NOx je však nezbytné použít močovinu.
Mýtus č.2: Uměle vyvolaná a nafouknutá aféra Dieselgate je výsledkem promyšlené snahy USA poškodit evropský automobilový průmysl.
V USA se lež a podvádění netolerují. Pokud se podíváme zpět do historie, tak ještě v roce 2007 se novému dieselovému motoru VW nedařilo plnit přísnější americké normy. Proto bylo uvedení na US trh o půl roku odloženo. Pak se to zázračně povedlo. Je možné, že softwarová finta měla získat čas, než se problém vyřeší. Žádné další řešení však nepřišlo. Místo toho přišla ocenění. Roku 2009 na automobilovém veletrhu v Los Angeles byl dieselový VW Jetta označen za Zelený vůz roku. Na navazující konferenci o emisích v Michiganu zástupce VW tvrdil, že toto auto má stejné environmentální přínosy jako hybrid, aniž by něco ztratil ze své výkonnosti. Této pohádce však nikdo z vrcholového managementu VW nemohl věřit.
Američané daleko více hledí na zdravotní hledisko před vlastním domem. Jedovaté oxidy dusíku jsou totiž primárně lokální problém. Zvýšená koncentrace bývá od zdroje ve vzdálenosti maximálně do stovek kilometrů. Ještě markantnější je to u částic, které jsou problémem především do stovek metrů od frekventovaných silnic. Oxidy dusíku a jejich deriváty mohou proniknout hluboko do plic a způsobit rakovinu a chronické dýchací problémy.
Mýtus č.3: Majitelům vozidel koncernu VW nevznikla žádná škoda.
Českým majitelům vozů vznikla stejná škoda jako americkým zákazníkům koncernu VW. Vadí jim, obdobně jako Britům, Němcům nebo Holanďanům, že je koncern považuje za spotřebitele druhé kategorie. Američtí zákazníci dostali odškodnění od 5 100 USD do 10 000 USD.
Majitelům vozidel vznikly nebo vzniknou následující typy škod a s tím související nároky na finanční kompenzaci:
- Tržní cena vozu nepochybně klesla. Řada kupujících si nekoupí vozidlo, které bylo homologováno na základě podvodu, a které bude muset být opraveno. Pokud by skutečně stačila k vyřešení Dieselgate třicetiminutová návštěva autorizovaného servisu za účelem přehrání podvodného software, bylo by nutné označit kolosální podvod koncernu VW za bezdůvodný a neuvěřitelně pošetilý. Automobilka však nepochybně technické důvody pro instalaci „odpojovacího zařízení“ měla.
- Případný servisní zásah může vyvolat vyšší spotřebu a nižší výkon vozidla, než výrobce deklaroval při koupi.
- Majitelé vozu mohou požadovat úhradu prémiové ceny, kterou zaplatili za nákup dieselového auta oproti benzínovému vozidlu. Řada z nich totiž zvažovala nákup jiných vozidel (benzínových, hybridních nebo dieselových jiných výrobců), ale právě parametry deklarované automobilkou VW (tedy nízká spotřeba a emise na jedné straně a vysoký výkon na straně druhé) je přesvědčily k nákupu aut koncernu VW. Pořizovací cena naftového vozu je přitom o 30 - 60 tis. Kč vyšší než např. u benzínového auta.
- Hotové výdaje, případně ušlý zisk v souvislosti s povinnou návštěvou servisu.
- Naši klienti by si nekoupili naftové vozy VW, pokud by věděli, že jejich vozidla v důsledku podvodu VW vypouštějí obrovské množství nebezpečných oxidů dusíků, které vážně ohrožují zdraví a životní prostředí.
- Vozidla postižená skandálem nemohou vjíždět do některých nízkoemisních zón evropských měst.
Mýtus č.4: DieselGate s.r.o. parazituje na problémech koncernu VW a snaží se raněnému zvířeti zasadit další ránu.
Hlavní motivací našeho zapojení do kauzy byla poptávka ze strany poškozených majitelů vozů a morální podtext celé záležitosti. Globální firma typu Volkswagen si nemůže dovolit vědomě obelhat zákazníky a toto poškození řešit prostou omluvou. Za chyby se platí, a to by si měl koncern uvědomit. Pokud si to čeští zákazníci nechají líbit, stane se podvodné jednání takových společností na našem trhu pravidlem. V Americe se lež neodpouští, proč by v Česku měla?